Mentor
Voor de meeste zaken rond welzijn van de leerling zijn de mentoren het eerste aanspreekpunt voor de leerlingen en hun ouders. In de wekelijkse mentorlessen besteden we aandacht aan vaardigheden zoals planning, maar ook aan de sfeer in de groep. De mentorles is ook de plek voor voorlichtingen over thema’s als alcohol, social media, drugs en verkeer. De mentoren zijn de schakel tussen leerlingen, ouders en de docenten.
Handelingsplannen
Vakdocenten schrijven voor elke leerling die gemiddeld onvoldoende staat op het rapport een handelingsplan. Een handlingsplan is SMART geformuleerd, bevat een analyse van de beginsituatie, omschrijving van de ondersteuning die nodig is. Het plan wordt besproken met de leerling, o.a. tijdens de tafeltjesmiddagen. Aan het einde van de periode wordt het plan afgesloten als de doelen zijn behaald, of bijgesteld/ verlengd wanneer de doelen niet zijn behaald. Een handlingsplan en de evaluatie worden door de vakdocent in Somtoday gezet.
Zorgadvies Team
Het Zorg- en Adviesteam (ZAT) van het RLW biedt zorg op maat voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het team bestaat uit docenten, zorgcoördinatoren en externe deskundigen, zoals een jeugdverpleegkundige, maatschappelijk werker, leerplichtambtenaar, wijkagent en orthopedagogen. Leerlingen kunnen worden aangemeld door mentoren, ouders of de leerling zelf. Het ZAT bespreekt signalen, denkt mee over passende begeleiding en kan indien nodig doorverwijzen naar externe hulpverlening. Het team komt elke zes weken samen.
Daarnaast bieden onze orthopedagogen van de Ambulante Educatieve Dienst (AED) ondersteuning bij o.a. langdurige ziekte, ADHD en autisme. Als zorg buiten de school nodig is, helpt het ZAT om de juiste externe hulp in te schakelen. Meer informatie? Neem contact op met de zorgcoördinatoren: Jan van Benten (RLW) en Simone Hazeu (ISW).
Passend onderwijs
samenwerkingsverband
Het RLW is onderdeel van het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2801 (regio Leiden) om een dekkend aanbod voor alle leerlingen in de regio te realiseren. Via het samenwerkingsverband kan een passend arrangement aangeboden worden om een leerling met specifieke leerbehoefte te ondersteunen. Conform Wet Passend Onderwijs heeft het RLW het ondersteuningsprofiel van de school opgesteld.
Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Het SOP van het RLW is opgesteld om inzicht te geven in de ondersteuning die de school biedt aan leerlingen met specifieke behoeften, dit profiel wordt jaarlijks geëvalueerd en geactualiseerd. In het SOP wordt een onderscheid gemaakt tussen basisondersteuning en extra ondersteuning. De basisondersteuning omvat preventieve en licht curatieve interventies die binnen de onderwijs ondersteuningsstructuur van de school uitgevoerd kunnen worden, eventueel in samenwerking met externe organisaties (schoolmaatschappelijk werk, begeleiders passend onderwijs, etc.).
Basisondersteuning
Onder basisondersteuning valt de ondersteuning van leerlingen met dyslexie en dyscalculie, remedial teaching, ondersteuning bij een taalachterstand, ondersteuning door de vakdocent, ondersteuning gericht op executieve functies, ondersteuning gericht op sociaal-emotioneel welzijn, faalangsttraining en verdiepingsvakken en trajecten voor leerlingen met een boven gemiddelde intelligentie.
Extra ondersteuning
Extra ondersteuning wordt geboden wanneer de basisondersteuning niet voldoende is. Bijvoorbeeld wanneer ondersteuning gericht op executieve functies na één jaar nog onvoldoende resultaat geeft, dan wordt er opgeschaald naar extra ondersteuning.